مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران گفت: ساز و کاری لحاظ شده است تا هیدروژن به عنوان یک سوخت پاک در کنار بنزین و سیانجی قرار بگیرد، البته برای این کار قیمتگذاری حامل های انرژی می تواند تاثیر زیادی داشته باشد.
درحالی که آمار رسمی از میزان واردات بنزین به کشور وجود ندارد، رئیس اداره استاندارد شهرستان چابهار از نمونهگیری محموله بنزین وارداتی از بندر چابهار خبر داد.
کنترل مصرف بنزین از دو راهکار قیمتی و غیر قیمتی امکانپذیر است که با اعمال کاهش سقف سهمیه بنزین آزاد به نظر می رسد دولت سیاست غیر قیمتی را برای کنترل مصرف در نظر گرفته است.
باید گفت مصوبه جدید وزارت نفت، باعث میشود کرک اسپرد بنزین در اثر فرمول جدید به میزان ۴۰ الی ۵۰ درصد نسبت به مصوبه سالیان قبل کاهش یابد که این موضع تاثیر قابلتوجهی روی سودآوری شرکتهای گروه صنعت پلایشی خواهد داشت و باعث ایجاد فشار فروش قابلتوجه روی نمادهای این گروه و سرایت فشار فروش و ترس به سایر صنایع و گروههای بازار میشود.
طبق آمار ترازنامه انرژی، سهم هزینههای انرژی در سبد هزینه خانوار شهری ۳.۹ درصد است درحالیکه سهم کل هزینههای غیرخوراکی حدود ۷۵ درصد سهم دارد. این آمار به خوبی نشان میدهد که انرژی ارزان در سبد هزینه خانوار نقش جبرانکننده برای سایر هزینهها از جمله خودرو و مسکن گران را ایفا میکند.
جدیدترین آمارها از قیمت بنزین در دنیا نشان میدهد ارزانترین بنزین دنیا در ایران عرضه میشود و قیمت هر لیتر بنزین در کشورهای همسایه ایران تا ۴۰برابر قیمت این محصول در ایران است.
مصرف بنزین ایران روزانه بیش از 115 میلیون لیتر در روز است و در این میان، حدود 40 میلیون لیتر معادل 35 درصد از آن در پالایشگاه ستاره خلیج فارس تولید می شود که نشان دهنده اهمیت استراتژیک این پالایشگاه در تضمین امنیت انرژی کشور است.
معاون ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت گفت: با اجرای کامل طرح عدم تخصیص سهمیه سوخت به خودروهای فاقد بیمه در بخش ناوگان نفت گازسوز، این طرح در بخش خودروهای بنزین سوز با اولویت ناوگان تاکسیرانی اجرا می شود.
نماینده مردم آباده، بوانات، خرمبید و سرچهان در مجلس بیان کرد: اگر دولت بخواهد بنزین را گران کند باید منابع و مصارفش را برای ما مشخص کند و ما در جریان باشیم، اما، چون در لایحه نیامده است فرض مجلس بر گران نشدن بنزین است و به این صورت بودجه را میبندیم.
عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی گفت: تخصیص بنزین به کارت ملی و توزیع عادلانه آن در جامعه اثرگذاری خود را از دست داده و تبدیل به مدل تبلیغاتی برای گروههایی خاص شده است.
با استفاده از سوخت CNG، LNG و دوسوخته کردن به روش DDF و جایگزینی مصرف گاز بهجای بنزین و گازوئیل، تا حد زیادی میتوان از آلودگی هوا جلوگیری کرده و به کاهش انتشار گازهای گلخانهای اقدام کرد.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی گفت: واردات بنزین بستگی به میزان مصرف بنزین دارد و همچنین بستگی به این دارد که چهمقدار خودرو به ناوگان حملو نقل کشور افزوده و چه تعداد خودروی فرسوده از مدار خارج شود.